Filmworlds blog - Filmelemzések, vélemények és kritikák

Filmworlds

Teljesen megérdemelten nyert Oscart a Mindenki

2017. március 09. - Harmat Árpád Péter

Deák Kristóf rövidfilmje - a "Mindenki" - az idei Oscar-gála nagy magyar sikerét hozta. Az alig 25 perces alkotás több szempontból is lenyűgöző, különleges és értékes munka, amiért teljesen megérdemelten emelhette magasba az arany szobrocskát február 27 -én a tehetséges fiatal rendező. De nézzük, miért is olyan különleges a film?

oscar_mindenki.JPG

Maga a történet egyszerű, egy szálon futó, bonyodalmak nélküli sztori, mely nélkülözi a nagy fordulatokat (melyeket egyébként a műfaj jellege sem tenne könnyen lehetővé). Egyszerűsége letisztult történet-mesélést valósít meg, könnyen átélhető kivitelben. Ugyanakkor a konfliktus az első pillanatoktól szinte magától értetődően bontakozik ki, a néző percek alatt szembesül alapvető morális dilemmákkal. (Innentől spoileresen)

A tanárnő, Erika néni (Szamosi Zsófia) mindenáron akarja a gyermekkórus győzelmét, nem törődve a diákok érzelmeivel, az igazságtalanságokkal és azzal, hogy mindezt voltaképp csalással valósítja meg. Törtet, miközben érzéketlen, álságos, álszent és kegyetlen egyszerre. A hamiskásan éneklő kórustagokat inkább tátogásra kéri, ahelyett hogy foglalkozna felzárkózásukkal. Nem zavarja, hogy mit okoz ezzel a gyermekek lelkivilágában és nem érdekli a rombolás sem, amit ez megkülönböztetés gerjeszt a parányi szívekben. Az éneklést szívből szerető Zsófi (Gáspárfalvi Dorka) akit szintén tátogásra kér Erika néni (és arra, hogy erről senkinek se beszéljen), kezdetben nem érti mi folyik, majd barátnőjét beavatva ráébred: több gyermekkel is ugyanazt csinálja a tanárnő.

Innentől a diákok szembesülni kényszerülnek a felnőtt-világ képmutató, igazságtalan jellegével és azzal a ténnyel, hogy bizonyos emberek miközben szemünkbe mosolyognak, közben ránk taposva önös érdekeiket érvényesítik. A megdöbbentő az, hogy mindezt egy tanárnő példáján keresztül tanulják meg, egy olyan "szakember" kezei alatt, aki elvben a pedagógia-tudomány ismerője és a gyermeki lelkek gondozója is. A film befejezése zseniális: a gyerekek összefogva megleckéztetik a tanárnőt, beégetik a versenyen és rákényszerítik hogy megszégyenüljön saját módszerei miatt.

mindenki.jpg

A film számtalan gondolatot ébreszt a nézőben, melyek legtöbbje messzire visz bennünket, (már ha szánunk rá elég időt, hogy elmélyedjünk bennük). Mennyi a felelősségünk - nekünk felnőtteknek és szülőknek - abban, hogy lélekben egészséges gyermekek nevelődjenek körülöttünk? Mennyire gyakori, hogy egy 10 éves fiatal felemelje szavát egy-egy az igazságtalanságot látva, mint ahogyan ezt Zsófi barátnője, Liza is teszi (Hais Dorottya). Mit tehetünk, hogy egyre több ilyen gyermek legyen? Hogyan kerülhető el, hogy társadalmunk szolgai, szervilis, megalkuvó emberekből álljon? Szimbolizálhatja e a képmutató karmester keze alatt éneklő osztály azt a világot, melyben orrunknál fogva vezet bennünket egy felsőbb hatalom? És végül: szentesítheti e önös cél a becstelen eszközt?

Jó kérdések, de egy személyes tanulságot helyébbvalónak érzek a film kapcsán: a gyermeki lélek behatásoktól mentes, születetten becsületes (bűnt nem ismerő) tisztasága az a tükör, melyet időről időre magunk elé tartva szembesülhetünk a mindennapokban tapasztalható képmutatással. Különösen szülőkként lenne fontos értékelnünk és kialakítanunk mindezt. Egyébként a történetben megismerhető tanár-típussal magam is találkoztam már és miközben egyszerre látom a két oldalt (szülőként + tanárként) mélyen elgondolkodtat  a sztori számtalan aspektusa.

Annyi "töltést" kaptam ettől a filmtől, amiért igenis köszönettel tartozom Deák Kristóf csapatának és szívből gratulálok az elismeréshez. Maximálisan megérdemelték!   

filmworlds_logo_1.jpg

2017.03.09.(11:56)

Az új Alien film

Nagyon állat lesz, legalábbis az előzetes alapján! Persze láttunk már olyat, hogy a trailer iszonyú jó filmet ígért, aztán nagy rakás sz*rt kaptunk, de hátha most nem így lesz. A kiszivárgott képek, videók nagyon korrekt filmet ígérnek, az előjelek biztatónak tűnnek!

covenant.JPG

A 2017-es filmes év mondjuk eddig eleve érdekesen alakult: január közepén az Utazók (Passengers) egy lenyűgözően erős alkotásként került a magyar mozikban, sokszor nézhető, elgondolkodtató filmként, melyen az ember még sokáig "agyalni tudott" miután kijött a moziból. Viszont később a Széttörve (Split) kiábrándította a többséget a filmújdonságokból (gyenge volt, mint a felvizezett meggysör). Tetézte a kudarc érzését az Oscar gála is, mely a maga szervezetlenségével és a La La Land felmagasztalásával végképp lerombolta abbéli illúzióinkat, hogy a Filmakadémia tagjai túlzottan értenének a filmekhez. A Kaliforniai álom sikere a maga kliséivel, másolt betétjeivel, elcsépelt sztorijával bebizonyította, hogy mennyire lejt a pálya az amerikai limonádék felé, ha azok a nagy amerikai filmes szentélyt, Hollywoodot magasztalják és az amerikai dzsesszt emelik piedesztára. Persze az a tény, hogy Deák Kristóf filmje a "Mindenki" nyerni tudott jelentősen enyhíttette csalódottságunkat.

De visszatérve az Alien filmekre: korábban írtunk már az Alien művek sikereiről, kiemelve, hogy mennyire szükség lenne már egy komolyabb, VALÓDI filmélményre a sok mellékvágány - pl. Prometheus, Aliens vs. Predator - után! Hát most itt az előzetes és úgy tűnik Ridley Scott megemberelte magát. Végre tett a filmjébe Alieneket is :) ami határozottan jót tett az egésznek. Legalábbis hisszük, hogy így van! A Trailer alapján ugyanis a Covenantban erős a szereplőgárda, jók a helyszínek, bravúros a megjelenítés, színvonalas a képi világ és a lények kidolgozottsága is kiemelkedőnek tűnik.

Óriási kíváncsisággal várjuk tehát a május 20 környékét, mikor a magyar mozikba kerülhet az Alien sorozat legfrissebb 8. része, Michael Fassbender, Katherine Waterston, James Franco és Noomi Rapace főszereplésével. Addig is ismétlésként íme az eddigi Alien filmek listája, az IMDb értékeléseivel:

  • Nyolcadik utas a halál (Alien) Ridley Scott, 1979., IMDb: 8,5
  • A bolygó neve halál (Aliens) James Cameron, 1986., IMDb: 8,4
  • A végső megoldás: Halál (Alien 3) David Fincher, 1992., IMDb: 6,4
  • Alien 4.: Feltámad a halál (Alien: Resurrection) Jean-Pierre Jeunet, 1997., IMDb: 6,3
  • A Halál a Ragadozó ellen. (Alien vs. Predator) Paul W.S. Anderson, 2004., IMDb: 5,6
  • A Halál a Ragadozó ellen 2 (Aliens vs. Predator: Requiem) Colin Strause, 2007., IMDb: 4,7
  • Prometheus. Ridley Scott, 2012 IMDb: 7
  • Prometheus: Covenant Ridley Scott, 2017 IMDb: ?

 Ha érdekesnek találtad lájkold FB oldalunkat is! 

filmworlds_logo_1.jpg

2017.03.01.(13:45)

Utazók (2016) - kritika egy különleges filmről

A kritika első része teljesen spoiler mentes, jelezzük, hogy honnantól spoileres

Vannak filmek, amelyek többet jelentenek önmaguknál. Martin Tyldum, a Kódjátszma rendezője különleges alkotást készített 2016 őszén, Jennifer Lawrence és Chris Pratt főszereplésével. Ha végignézzük a művet, két dolog biztosan bekövetkezik nálunk: hatása alá kerülünk és elgondolkodunk. A történet ugyanis sokkal több kérdést és gondolatot vet fel bennünk, mint elsőre tűnik. Ez a film egyszerre szól szerelemről, önzésről, életről, halálról, önfeláldozásról és a leginkább szeretett ember iránti ragaszkodásról. Egyik oldalon akció-scifi, a másikon morális tanmese, miközben gyönyörű szerelmi történet is, az élet legnagyobb kérdéseinek boncolgatásával. 

utazok_1.jpg

Egyetlen percig nem bántam meg, hogy megnéztem, még akkor sem, ha néha nyomasztott a sztoriban rejlő kegyetlenség. Van e joga egy embernek, saját önző szempontjai alapján dönteni, egy másik ember életéről, sorsáról? Hogyan lehet remény nélkül élni? Meddig terjedhet valakinek a ragaszkodása, a szerelme iránt? Vajon mindannyian a magunk Avalon világában élünk, ahonnan nincs menekvés? Megannyi kérdés, melynek legtöbbje kellemetlen és szembenézésre ösztönző. Ugyanakkor segít is megismerni önmagunkat. Az "Utazó" érdekes, izgalmas, elgondolkodtató, sőt szuggesztív is. Minél idősebben nézzük, meg annál inkább. A főszereplők nagyot alakítanak, a sokat bírált Chris Pratt is. Jennifer Lawrence gyönyörű, láthatjuk sírva, nevetve, meghatódva, dühöngve, harcolva, szerelmesen, fuldokolva, átszellemülten, estélyiben és fürdőruhában. Ebben a filmben mindketten igazolják, hogy méltán számol velük a filmvilág a legjobbak sorában.

És most nézzük spoileresen.

A történet a jövőben játszódik, amikor egy hatalmas űrhajó (a neve: Avalon) 5 ezer utassal a fedélzetén egy távoli gyarmatbolygóra tart. Az út hossza nem kevesebb, mint 120 esztendő, amit mindenki mélyálomban tölt el. Az alvás hibernációs kapszulákban történik, melyek állítólag soha nem romlanak el. Aztán az út egynegyedénél egyszer csak mégis történik valami: az Avalon egy hatalmas meteorral ütközik, mely műszaki hibákat idéz elő. Az egyik ilyen hiba, hogy az egyik hibernáló kapszula elromlik és felébreszti utasát, Jim Preston gépészt (Chris Pratt). A 37 éves férfi ott találja magát a kihalt űrhajon, mely még 90 évig kihalt is marad, míg ő már nem térhet vissza a mélyálomba. Magányos, elkeseredett, de egy kerek éven keresztül megpróbál valahogyan ellenni: sportol, játszik, beszélget a teljesen emberszerű bármixer robottal (Michael Sheen), bejárja a fedélzeteket és nézegeti az alvó utasokat. A történetnek az a része még humort is tartogat, például amikor kiderül: nem veheti igénybe a legmagasabb szintű szolgáltatásokat - pl. nem ihat extra capuccinot - mert utasbesorolása alacsonyabb szintű. Be kell érnie a sima kávéval és a takarító robotok társaságával ("akiket" szánalmas módon visszahív, direkt szemetelve, csak hogy legyen már "valaki" a közelében). Magányossága legmélyebb pontján még az öngyilkosság gondolata is felmerül benne.

utazok_2.jpg

Közben az alvókapszulákat szemlélve feltűnik neki a csodaszép Aurora (Jennifer Lawrence), akinek még bemutatkozó videóját is megtekinti. A 26 éves lány újságíró, nagy írói reményekkel és teli élettel. Megtetszik Jimnek és jön a nagy morális dilemma: felébresztheti e a lányt, hogy legyen végre egy társa egész hátralévő életére (amit persze a hajón kénytelen leélni), vagy nincs joga a nő helyett dönteni annak sorsáról. A férfi természetesen érzi: nem tehetné meg azt, amire készül, de végül győz benne az önzés: felébreszti a nőt. Aurora sokáig úgy hiszi, azért ébredt fel, mert az ő kapszulája is elromlott. Lassan fokról-fokra egymásba szeretnek a kihalt űrhajón. Esténként randevúznak a teljesen üres éttermekben vacsorázgatnak és Jim végre ihat extra capuccinot is reggelente, hiszen a lány besorolása arany fokozatú, vagyis mindenből a legjobbat kérheti az étel és ital automatáktól. Ezen a ponton több utalás is esik arról, hogy a két ember vagyoni - társadalmi helyzete nagyon eltérő: a lány apja Pulitzer díjas író, Aurora pedig egy blogbejegyzésében megemlíti, hogy az "életben, odakint" soha nem ismerkedett volna meg Jimmel. (Az egyszerű, szegény helyzetű fickó nem kerülhetett volna a lány köreibe.)

Egy teljes év telik el szerelemben, szenvedélyes éjszakákkal, majd egyszer csak kiderül – a robot mixer révén – hogy valójában Jim ébresztette fel Aurorát. A nő szinte sokkot kap, meggyűlöli a férfit, aki gyakorlatilag halálra ítélte, pontosabban egy olyan életre, melyet egyetlen másik ember társaságában kell leélnie, értelmetlenül egy űrhajón.

jennifer_lawrence.JPGÚjabb fordulat akkor következik be, mikor kiderül: az Avalon fedélzetén és géptermeiben súlyos problémák vannak, az űrhajó akár meg is semmisülhet. Felébred egy harmadik utas is, Gus Mancuso fedélzetmester (Lawrence Fishburne), aki egy ideig segít nekik a műszaki hibák feltárásában, de sajnos halálos beteg és így hamar elveszítik. A történet végén a férfi önfeláldozó módon megmenti az űrhajót, a lány pedig ráébred: szereti Jimet. Egyetlen hajszálon múlik a férfi élete, de közben az is kiderül, hogy egyikük hibernációja folytatható lenne. Ez a film egyik legnagyobb érzelmi csúcspontja: mit tegyen a lány? Maradjon a férfi mellett, de akkor egész életét a hajón kell leélnie, vagy válassza a hibernációt, hogy teljes életet élhessen az eredeti úti céljához megérkezve, de a férfit elveszítve. A nő a szerelmet választja.

A záró-kép, a hajó megérkezésekor az, hogy a két ember egész életét a hajón élte le és ott is haltak meg (bár már nem látjuk őket). Saját kis édent teremtettek maguknak a fedélzeten: fákat ültettek, Jim pedig egy fa kunyhót épített Aurorának, ahogyan azt korábban megígérte (és valószínűleg olvasta írásait). És éltek, … egymásnak. Gyerek nem születhetett, hisz még neki is ott kellett volna meghalnia. Szomorú, megható és mégis valahogy felemelő az egész. Ennyi önfeláldozást és szerelmet ritkán láthatunk a filmvásznon. Mert az életben is alig-alig fordul elő ennyire erős szeretet (és szerelem) két ember közt. Irigylésre méltó és a néző önkéntelenül arra az életszakaszára gondol, mikor őt is ennyire szerette valaki. Legalábbis én így voltam vele. Belefájdult a szívem.

A szerelmi szálon túl, önkéntelenül párhuzamot érzünk a történet és saját sorsunk között: lehet, hogy mi is egy olyan képzeletbeli Avalon űrhajón élünk, amelyen alig akadnak igazi társaink, magányosak vagyunk és lehetőségeink börtönéből soha nem menekülhetünk? 40 felett felmerülnek az emberben ehhez hasonló érzések. Ez a filmben a legkülönlegesebb. Mindenkinek ajánlom, aki képes és tud is elvonatkoztatni (egy-egy történet kedvéért) a szeme előtt zajló sztoritól és szembe tud nézni olyan érzésekkel, melyeket csak az ilyen filmek és maga az élet képesek előhozni belőlünk. Csodálatos történet, én hatása alá kerültem, nem tagadom. Megrázott, megviselt, elgondolkodtatott. Filmélményt adott, a kifejezés legnemesebb értelmében! Értékelésünk egy nagyon erős 8-as.

Értékelésünk. 8 / 10

8.jpg

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebook -on is!

logo1_filmworlds_1.jpg

A film MAFAB adatlapja

2017.01.15.(11:35)

Golden Globe 2017 - az idei nyertesek

Oscar előszobájának tartott Golden Globe gálát a szokásoknak megfelelően a Beverly Hiltonban rendezték meg vasárnap (január 8-án). Ezúttal Jimmy Fallon volt a házigazda, ám a hírek szerint nem állt a helyzet magaslatán (poénjai nagyon gyengére sikerültek). A hostess feladatokat Sylvester Stallone három lánya (Sistine, Scarlet és Sophia) látta el, a Miss Golden Globe -ok feladatkörében. A megjelent hölgyek ruháit illetően, feltűnő volt a csodaszép Sofia Vergara (aranyszínben, jelentős dekoltázzsal), Jessica Chastain (kékben) és Jessice Biel (a legjelentősebb kivágással köldökig) illetve Emily Ratajowsky (aranyban) és a szintén nagyon ízléses ruhában (feketében) megjelent Amy Adams. Ami a díjazott filmeket illeti: 

A Kaliforniai álom (La La Land) című - enyhén szirupos - amerikai musical Damien Chazelle rendezésében (Emma Stone és Ryan Gosling főszereplésével) nagyot taroltRyan Gosling és Emma Stone a színészi kategóriákat, Damien Chazelle a rendezőit és a forgatókönyvíróit, kapott szobrot a film zenéje és betétdala is, maga a film meg a legjobb musical/vígjátéknak járó díjat kapta meg, azaz hét jelölésből hetet váltott díjra.

goldenglobe2017.jpg

Kapott elismerést egyébként még az Éjszakai ragadozók is (Noctural Animals - legjobb férfi mellékszereplő, Aaron Taylor) és a Zootopia című animációs mese. Ugyanakkor egyáltalán nem díjazták a sokak által esélyesnek tartott Mr. Robot és Westworld című filmeket. Hugh Laurie és Meryl Streep kicsit beszóltak Trump -nak, de különben botrányok nélkül és kicsit unalmasan telt a gála. De lássuk a díjazottakat:

  • Legjobb film (dráma): Moonlight
  • Legjobb film (vígjáték/musical): La La Land
  • Legjobb férfi főszereplő (dráma): Casey Affleck (Manchester by the Sea)
  • Legjobb férfi főszereplő (vígjáték/musical): Ryan Gosling (La La Land)
  • Legjobb női főszereplő (dráma): Isabelle Huppert (Elle)
  • Legjobb női főszereplő (vígjáték/musical): Emma Stone (La La Land)
  • Legjobb férfi mellékszereplő: Aaron Taylor Johnson (Nocturnal Animals)
  • Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)
  • Legjobb rendező: Damien Chazelle (La La Land)
  • Legjobb forgatókönyv: Damien Chazelle (La La Land)
  • Legjobb filmzene: La La Land
  • Legjobb betétdal: City of Stars (La La Land)
  • Legjobb animációs film: Zootopia
  • Legjobb idegen nyelvű film: Elle
  • Legjobb drámai sorozat: The Crown
  • Legjobb vígjátéksorozat: Atlanta
  • Legjobb minisorozat/tévéfilm: The People vs. O.J. Simpson: American Crime Story
  • Legjobb férfi főszereplő (drámai sorozat): Billy Bob Thorton (Goliath)
  • Legjobb férfi főszereplő (vígjátéksorozat): Donald Glover (Atlanta)
  • Legjobb férfi főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Tom Hiddleston (The Night Manager)
  • Legjobb női főszereplő (drámai sorozat): Claire Foy (The Crown)
  • Legjobb női főszereplő (vígjátéksorozat): Tracee Ellis Ross (Black-ish)
  • Legjobb női főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Sarah Paulson (The People vs O.J. Simpson)
  • Legjobb férfi mellékszereplő (sorozat): Hugh Laurie (The Night Manager)
  • Legjobb női mellékszereplő (sorozat): Olivia Colman (The Night Manager)

Az 5 +1 legjobb világvége, disztópikus film

Disztópia = az utópia ellentéte, egy negatívnak beállított jövő ábrázolása, mely többnyire valamiféle világvége esemény után (posztapokaliptikus történetben) állandó nyomor és harc keretei közt jeleníti meg a jövő társadalmát. A filmkedvelőket - miként az egész filmvilágot, vagyis írókat, rendezőket, producereket - évtizedek óta "izgatja" ez a téma, így talán nem meglepő, hogy az elmúlt időkben nem kevés ilyen mű született (a nagyon gyenge minőségtől egészen a csúcskategóriáig). Ezek közül mi most eleve kivesszük a zombis filmeket, hisz mára ezek egy teljesen önálló kategóriát képeznek. De nézzük mely filmekre is gondoltunk:

5 + 1 Az emlékmás 

total_recall.jpg

Maga a sztori zseniális: egy inaktivitásba kényszerített (memóriatörlésen átesett) korábbi kormányügynök visszatérése régi életébe, miközben a hatalom és a felkelők is az elméjében lévő tudásra kíváncsiak. Az 1990-ben Paul Verhoeven rendezésében, Arnold Schwarzenegger főszereplésével elkészített eredeti rész, éppen úgy jó (sőt jobb is), mint az azt némileg utánzó, 2012-ben leforgatott, Len Wiseman féle, Colin Farrel -lel felvett új rész. Igazság szerint nekünk is az eredeti tetszett jobban, és az IMDb -n is a régi kapott jobb értékelést, mégpedig 7,5 pontot (közel negyed millió nézőtől), az új pedig csak 6,3 -at (203 ezer filmrajongótól). A kettő összevetésében érdekes a csajok megítélése is: a legendásan gyönyörű, ma már 58 éves (idén 59) Sharon Stone összehasonlítása a két mai fiatal bombázóval, a tökéletes testű - és a legszebb színésznők házi listáján is előkelő helyen végzett - Jesica Biel -lel és a nem kevésbé gyönyörű Kate Beckinsale kisasszonnyal. Listánk 5+1 helyén nem is lehet más, mint a Total Recall (Emlékmás) eredeti és után-készített változata.

5. Snowpiercer - Túlélők viadala (2013)

tulelok.jpg

Érdekes jövőképet fest elénk a Snowpiercer: a Föld éghajlata végzetesen megváltozik és örök, jeges telet hozva elpusztít mindent és mindenkit. A túlélők egy folyamatosan száguldó óriási és nagyon hosszú vonaton élnek, ám nem egyenlő feltételekkel: egyesek a mozdony közelében, a legfelső kaszt bőségében részesülve dőzsölnek, míg  mások a vonat legvégén, a teljes a nyomorban tengődnek. A lecsúszottak Curtis (Chris Evans, Amerika Kapitány) vezetésével fellázadnak és fegyvert ragadnak. Innentől nézőként látványos harcban, gigantikus tömegverekedésekben és jól kidolgozott akciókban van részünk. Chris Evans elemében érzi magát a karakterben, a film pedig érzékletesen szemlélteti a hatalommal való szembeszállás és az igazságért történő harc formáit. Élvezetes, különleges filmélmény, amit az IMDb 7 ponttal jutalmazott (200 ezer nézőtől), mi pedig 8 ponttal honorálunk. Valójában az 5. legjobb film ebben a kategóriában.

4. Mátrix filmek

matrix.jpg

A Mátrix trilógia mindig is megosztotta a filmrajongókat: sokan istenítették, míg ugyancsak nem keveseket idegesített mindig is. Mi lehet ennek az oka? Talán az a különleges fantáziavilág, mely a legtöbb embert elvarázsolja, míg mások képtelenek befogadni. Ami engem illet: természetesen az első táborba tartozom, azok közé, akik Morpheus (Laurence Fishburne) kérdésére mindig a piros pirulát választanák (vagyis a tudást, a valóság megismerésének szabadságát). Az már más kérdés, hogy igazából el volnék én egy kapszulában, ha abban a bizonyos alternatív valóságban - vagyis a Mátrixban - egy milliomos, gondtalan és teljes életét élhetném. (Tojnék a nyomorra, ami a Nabukodonozor fedélzetén várna rám.) Az eredeti, 1999 -es Mátrix fejezet, Andy és Larry Wachowsky rendezésében, az akkoriban csak 35 éves Keanu Reeves nagy felemelkedését hozta. A két további rész, az "Újratöltve" és a "Forradalmak" szintén jól sikerültek, de inkább a látványvilágra mint a sztorira helyezték a hangsúlyt. A Mátrix filmek listánk negyedik helyezését kapják.

3. Terminátor filmek

terminator.jpg

Természetesen az öt részt megélt franchise nagyon eltérő minőségű filmeket produkált. Az eredeti, 1984-es a legjobb, James Cameron rendezésében, a 37 éves Schwarzival és Michael Biehn -nel. Jó a sztori, fantasztikus a rendezés és utánozhatatlan az öreg Arnold is. A második rész (Az ítélet napja - 1991) majdnem ugyanolyan jó lett, ám a 3.,4.,5. részek mind csalódást hoztak. Míg az első kettő 8 pont feletti értékeléseket kapott mindenhol, addig az új részek 6,4 - 6,6 közti pontszámot értek el az IMDb -n (ás nálunk is). Ám akárhogyan is nézzük, a Terminátor sorozat filmtörténelmet írt az elmúlt 30 évben. Listánk bronzérmese ezért nem is lehet más, mint Schwarzenegger örökbecsű alakítása. 

2. Szárnyas fajvadász - Blade Runner (1982)

szarnyas.jpg

Ridley Scott különleges filmje, máig a sci-fi műfaj egyik legjobbja, de helye van a disztópikus filmek között is. Óriási sikert aratott 1982 -ben és még ma is 8,2 ponton ál az IMDb -n, közel félmillió (!) szavazat után. A hatalmas népszerűség mára folytatásért kiáltott, így meg is csinálták: Denis Villeneuve (az Érkezést elkészítő, kanadai pasas) rendezésében október elején kerül majd a magyar mozikba, mégpedig Ryan Gosling főszereplésével. (A jövő évi filmek posztunkban bővebben.) Természetesen erről az új részről még dunsztunk sincs, de az 1982-es alkotás óriási. Bonyolult kérdéseket boncolgat, az ember valódi mibenlétére keresi a választ. Zseniális film, kihagyhatatlan, így listánkon a második helyet kapja. (Köztünk legyen szólva: sokkal inkább tartjuk disztópikus filmnek, mint sci-finek, bárki bármit mond is.) Értékelése nálunk: 8,3.

1. Mad Max filmek

madmax.jpg

Ha posztapokaliptikus film, akkor Mad Max. Ám mielőtt bármilyen értékelésről is szó esne, kijelentjük: számunkra a Mad Max franchise egy trilógia, tehát a 2015 -ös förmedvényt és ízléstelenséget (a negyedik részt) vagyis a Harag útját nem tekintjük igazi Mad Max mozinak (bármennyire is kitömték Oscarokkal és bármennyire is el van tőle ájulva sok filmkritikus "kolléga"). Vagyis listánk első helye csak a három eredeti Mad Max fejezetnek szól: az 1979 -es, az 1981 -es és 1985 -ös részeknek. Ezekben George Miller sokkoló világot mutat meg számunkra: egy olyan Földet, ahol sivatagos körülmények között, mindenért meg kell küzdenie az embereknek. Csak az erős marad talpon és az, akinek van fegyvere, gyors járműve no és természetesen benzinje. "Mad" Max Rockatansky ilyen személy, az akkoriban alig 22-23 éves Mel Gibson által megformálva. Látványos, magával ragadó és különleges az egész. Ha posztapokaliptikus, disztópikus filmekről beszélünk, akkor csakis a Mad Max lehet az aranyérmes. 

Ennyi a lista. Persze kimaradt rengeteg remek alkotás, mint a Majmok bolygója, Éli könyve, Az út, Elysium, Útvesztő, Gattaca, Sziget, Tűz birodalma, Waterworld, Fortress .. stb és persze a legjobb zombis filmek, mint a Z war, a 28 nappal később és a Holtak hajnala. De nyilván várjuk meglátásaitokat is.

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebook -on is! 

Itt is várunk: Filmrajongók FB csoport

logo1_filmworlds_1.jpg

2017.01.02.(17:47) 

Filmek 2017 -ben, kiemelten januárban [41.]

Itt az új esztendő, B.Ú.É.K. mindenkinek!

Furcsa még leírni, de itt a 2017 -es év, ami filmes szempontból érdekesnek ígérkezik: lesz itt ugyanis például John Wick 2, Sötét 50 árnyalata, Új King Kong, Halálos Iramban 8, új Karib tenger kalózai, új Transformers (Mark Wahlberggel), új "Z" világháború, megint Brad Pittel júniusban (ezt baromira várjuk), Prometheus 2 - Alien: Covenant (ezt sem kevésbé), Dunkirk (egy jó kis háborús mozi Tom Hardy -val) és persze jön a nagy durranásnak ígérkező: Szárnyas fejvadász 2049 októberben, ki mással mint Ryan Gosling - gal (aki olyan mint az aszpirin: mindenre jó) ezúttal a rendező: az "érkező" Denis Villeneuve, lesz. Aztán jön majd novemberben a "Gyilkosság az Orient Expresszen" valódi sztárparádét felvonultatva, hisz a főszerepekben olyan színészeket láthatunk, mint: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley. És végül: december végén jön a Star Wars 8., az Ébredő Erőben bevált csapattal. 

2017.jpg

Ami bennünket illet, az általunk legjobban várt 4 film (a mai ismereteket alapul véve, nem számolva a meglepetésekkel): a "Z világháború 2", az új Prometheus, a Szárnyas fejvadász és természetesen a Star Wars 8., de persze rengeteg érdekesség is lesz és akkor még nem beszéltünk az Amerikán kívüli filmstúdiók különlegességeiről.

Most, januárban azonban tekintsünk egyelőre csak erre a hónapra. Milyen alkotásokat láthatunk az év első napjaiban és ezek közül mit érdemes feltétlenül megnéznünk a mozikban? Ha időrendben nézzük, elsőként itt A Nagy Fal, Matt Damon filmje, mely "fantasztikus film" besorolásban, kínai-amerikai koprodukcióban kerül a magyar mozikba ötödikén. Természetesen Kínában játszódik a Nagy Falon, ahol a kínai harcosok Matt Damonnal "megerősítve" valamiféle támadó sárkány-sereggel kell, hogy megküzdjenek. Látványos a trailer, tetszetősnek tűnik az egész.

nagyfal.jpg

Aztán jön január közepén Gézánk (Ben Affleck) új filmje, Az Éjszaka Törvénye egy 1920-as években játszódó gengszterfilm. És még ugyancsak januárban, az évkezdés legnagyobbnak hitt durranása, az Utazók (Passengers) Jennifer Lawrence és Chris Pratt (Hét mesterlövész, Jurassic World), mely egy sci-fi dráma (ilyen is van) ígéretesen érdekes sztorival, a jövőben játszódva egy űrhajó fedélzetén. A rendező: Morten Tyldum, a Kódjátszma alkotója. A sztori szerint az Avalon 5259 hibernált utassal a fedélzetén száguld célja felé, kerek 120 éven keresztül. Csakhogy valami hiba csúszik a számításokba, mert a központi számítógép felébreszt két utast. Jimnek és Aurorának rejtélyek tömkelegén keresztül kell elhárítaniuk a problémákat. A tét: 5259 ember élete. A többi január 12-én kiderül. (Már ha megnézzük a filmet.) utazok.jpg

És mi lesz még januárban? Lesz Tripla X 3 Vin Diesellel, várhatunk egy új Shyamalan filmre (Széttörve), egy új Matthew McConaughey produkcióra is, címe: Arany,  melyben a jóképű texasi színész aranyat keres Indonéziában, mégpedig túlsúlyosan és kopaszan. Aztán a hónap végén jön a "Kaptár 6 - Utolsó fejezet -re, amire speciál én nagyon kíváncsi vagyok. Ez állítólag visszatér a kezdetekhez és újra Racoon Cityben játszódik, mégpedig természetesen Milla Jovovich főszereplésével.

És még mindig januárban, a hónap végén várható Owen Wilson legújabb filmje, az Apavadászat nevettető vígjátékként. Lesznek még filmdrámák is, egészen pontosan három: a "Trainspotting 2", a hosszú című: "Billy Lynn hosszú félidei sétája" Kristen Stewart főszereplésével és egy érdekes történet a 60-as évekből "A számolás joga" mely a feketék egyenjogúságának kérdését boncolgatja három színes bőrű NASA alkalmazott sorsán és példáján keresztül. Egy jó kis magyar akciófilm is boldogít majd bennünket január végén, a "Vakfolt" Slemmer Ádám rendezésében. Végül a januárt zárja majd a Pattaya, egy thaibokszos ökörködés.

Nagyjából ennyi, 13 érdekesnek ígérkező januári film, sztárokkal, látványelemekkel. Bár az év első hónapján a pénztárcánk nem mindig vastag azért érdemes lesz betévedni a mozikba, egy-két esetben biztosan.

 

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebook -on is! 

Filmrajongók FB csoport

logo1_filmworlds_1.jpg

2017.01.01.(12:00)

A 10 legjobb film 2016-ban [40.]

Az idei esztendő a filmek szempontjából nagyon árnyalt képet mutat: voltak ugyan nagy sikerek, szép történetek és nagyon látványos megoldások is, ugyanakkor számtalan csalódás és bukás is jellemezte 2016 -ot. Ebben az esztendőben a világ  nagy filmstúdióiban 260 olyan film készült, mely el is jutott a magyar mozikba. Ez magas szám ugyan, de sajnos a tavalyi évhez hasonlóan, idén sem voltunk elkényeztetve értékes, kiemelkedő alkotásokkal. Az is beszédes, hogy a Filmworlds listáján a legjobb film is csak 8,5 pontot kapott és már 7 csillaggal is be lehetett kerülni az első 10 -be. Ennek oka, hogy egyszerűen nem volt annyi 8 pont feletti alkotás, hogy ezekből alakítsuk ki végső sorrendünket. A Visszatérő és a Spotlight például bár megérdemelték volna listánkon az első 10 hely valamelyikét, nem vettük őket számításba, tekintve, hogy 2015-ben készültek (bemutatójuk Magyarországon "átcsúszott" 2016-ra). 

top10.jpg

A lista megalkotásához körülbelül 120 idén készült film megtekintése szolgáltatta az alapot, de ezekből egy 70 -es lajstrom készítése után sikerült csak kiválasztanunk a 10 szerintünk legjobbat (komoly viták és hosszú ideig tartó mérlegelések után). De nézzük mely művek kerülhettek közéjük:

10. Deadpool

kritika

deadpool.jpg

A Marvel Entertainment idén két látványos és a 10 legjobb közé is betehető filmmel örvendeztetett meg bennünket, az egyik egy rendhagyó eredetiséggel kivitelezett X-Men paródia, Ryan Reynolds közvetítésével, a másik az Amerika kapitány új fejezete. A Deadpool vicces, akciódús, lendületes ökörködés, melyben Reynolds a folytonos kamerába való kibeszéléseivel megőrjíti a nézőt. Ugyanakkor nem tudunk rá haragudni (sőt még élvezzük is), mert stílusosan teszi. Jók a poénok, tetszetősek az akciójelenetek, lendületes a sztori. A főhősnő, Morena Baccarin gyönyörű és bár eddig másodvonalbeli filmekből (vagy másodlagos szerepekből) avanzsált Reynolds oldalára, kifejezetten élvezetes alakítást nyújt a Deadpool -ban. A történet kicsit ugyan szarkazmusos "áthallással" bánik a Marvel-DC képregényvilággal, mégis élményt nyújt még a fanoknak is. 7 ponttal listánk 10. helyére simán fel tudott kerülni.

9. Amerika Kapitány: Polgárháború

kritika

amerika_kapitany.jpg

A Marvel Studios a Disney forgalmazói segítségével még egy nagysikerű idei filmmel rukkolt elő májusban, az Amerika Kapitány - Polgárháborúval. Látványos, izgalmas, lenyűgöző mozi 9 és 99 év közt mindenki számára. Persze elsősorban ez is a Marvel-DC fanok számára készült, de azoktól is jó kritikát kapott, akik nem ennek a filmes stílusvilágnak a bűvöletében élnek (like me). A rendezői testvérpár, Joe és Antony Russo láthatóan komolyan vették feladatukat és a harmadik Amerika kapitány fejezettel (Az első Bosszúálló és a Tél katonája után) egy szédítően izgalmas akciódús látvány-orgiát teremtettek, melynek egyetlen percében sem unatkozunk. Chris Evans ezúttal is fel tudott nőni karakteréhez, Robert Downey Jr. vasemberként itt is szórakoztató, Scarlett Johansson pedig fekete latex ruhában emlékezetes látványt nyújt (főleg a férfi nézők számára). Kilencedik helyet 7 ponttal nem kérdéses.

8. Zátony - Shallows

kritika 

zatony.jpg

A gyönyörű Blake Lively ezzel a filmmel a 8. helyen követi férjét (Ryan Reyndolsot), a Jaume Collet-Serra által rendezett cápás moziban való főszerepének köszönhetően. A film valamivel több, mint egy szimpla cápás-akciódráma, melyben egy zátonyon rekedt nő küzd meg az életéért. Több, mert végigkísérhetjük az emberi életösztön diadalát a kétségbeesés felett, miközben a reményvesztettség, harci szellemmé változik és intelligenciával párosulva győz a nyers erő felett. Érdekes, izgalmas, tanulságos, pozitív energiákkal teli és látványos mozi. Szépek a filmben látható felvételek, a mexikói tengerpart látványa és a szürkületi képek. Persze túlzásokat is tartalmaz a sztori, például a főhősnő, Nancy végső szembeszállását a cápával, melyet egy olyan trükkel és akciójelenettel győz le, ami egy navy seals kommandósnak is dicséretére válna. Értékelésünk ezúttal is 7 pont, amivel a Zátony listánk nyolcadik helyére kerülhetett.

7. Szövetségesek - Allied

kritika 

szovetsegesek.jpg

Romantikus dráma, egy második világháborús kémtörténetbe "ágyazva" Robert Zemeckistől, mégpedig Brad Pitt és Marion Cotillard főszereplésével. Sokan többet vártak ettől a filmtől, mert izgalmas és realisztikus kémsztorit reméltek tőle, nem pedig Brad Pitt vívódásait egy szerelmi dráma keretei között. Pedig a Szövetségesek így is különleges film, a második világháborút megidéző látványvilággal. Akciók és egy csipetnyi humor dobják fel a cselekményt, melyhez két nagyon jó színész játéka társul. Brad Pitt 53 éves kora ellenére szemmel láthatóan még mindig nagyon jó formában van, Cotillard kisasszony pedig egyszerűen gyönyörű látványt nyújt Casablanca és a háborús London háttérképei előtt. A filmről egyébként sokaknak valóban "beugorhat" Hunphrey Bogart 74 évvel ezelőtti örökzöld filmje (Casablanca), sőt a Mr. és Mrs Smith is. Bár a történet elmarad az igazi kém-thrillerek sajátos esszenciájától, romantikus dráma kategóriában igenis színvonalat és jó szórakozást képvisel.

6. Zsivány Egyes - Rogue One

kritika
zsivany_egyes_1.jpg

Sokakból teljes elégedettséget és rajongást, másokból inkább hiányérzetet - az igazi Star Wars világ eszköztárának korlátozott megjelenítését -  váltotta ki a Disney első spin-off Csillagok Háborúja mozija, a Zsivány Egyes. Ahogy kritikánkból is kiderül: mi is több elemében éreztük problémásnak a forgatókönyvet, a rendezést és a látványvilágot (hogy a színészek kiválasztásáról ne is beszéljünk), és kifogásoltuk például az indokolatlanul komor hangulatot, a klasszikus Star Wars panelek elhagyását (Jedik, fénykardok, Skywalker család, Drath Vader nagyobb arányú szerepeltetése ... stb), illetve megreklamáltuk a pocsék zenét és szinkronokat, ... de összességében el kell ismerjük: mégis csak egy átlagon felüli, szórakoztató mozit láthattunk. Gareth Edwards filmje ha nem is tökéletes, nagyon élvezetes, izgalmas és látványos alkotás. Felicity Jones hiteles Jyn Erso karakterében és a film végi űrcsata kárpótolja az embert a hibákért.

5. Vaksötét - Don't Breathe

kritika avaksotet2.jpg

Fede Alvarez kőkemény thrillere hátborzongatóan izgalmas élményt nyújt Stephen Lang főszereplésével, egy érdekes történetbe csomagolva. Az idei év talán legizgalmasabb filmje komoly hatást tud gyakorolni az ember idegrendszerére, főleg ha a thriller- és horror kedvelő az illető. A Vaksötét egy nagyon jól kitalált sztori, mely elképesztően magas szinten tartja végig a feszültséget. A vak ember házába betörő fiatalok könnyű munkának gondolják a veterán öregember kirablását, ám az egész rémálommá válik számukra, amikor a rokkantnak tartott idős férfi meglepő kegyetlenséggel (és hatékonysággal) száll szembe velük. A film több meglepetést is tartogat a néző számára és egészen a zárójelenetig nem ereszti el egy pillanatra sem. Alvarez mozija azért emelkedik a 7 pontos alkotások fölé, mert mesterien kezeli a jelenetek hangulatvilágát és a feszültséget illetve elképesztő tudatossággal manipulálja a néző figyelmét. Egyszerre szurkolunk egyszer az egyik, másszor a másik félnek, miközben rettegünk és átéljük a menekülés izgalmát is. A film 7,5 ponttal listánk 5. helyét kapta.

 4. Érkezés - Arrival

kritika

erkezes.jpg

A Ted Chiang novellájából Denis Villeneuve által megrendezett Érkezés az idei év egyik legérdekesebb filmje és egyértelműen legjobb sci-fije lett. Különleges alkotás, mely lebilincseli a nézőt, miközben végig fenntartja kíváncsiságát is. A történet olyan témát boncolgat, mely szinte mindenkit érdekel: van e más értelmes életforma a világmindenségben és ha igen, akkor hogyan léphetünk majd kapcsolatba velük, ha egyszer ellátogatnak hozzánk? Amy Adams meggyőző hitelességgel alakítja a kommunikáció megvalósításán fáradozó nyelvészt (Dr. Louise Banks), aki mindent elkövet a furcsa, polipszerű lények szándékainak kiderítéséért. Bár ez végül nem sikerül, a film megragadja fantáziánkat és elgondolkodtat bennünket arról, hogy valóban az ember e a világmindenség legfejlettebb és legnagyszerűbb élőlénye. Jeremy Renner sikeresen szakad el az általa korábban megjelenített egyszerű akcióhősök színvonalától és méltó társa lesz Amy Adamsnek. 7,5 ponttal az Érkezés listánk 4. helyezettje.   

3. Kaliforniai álom - La La Land 

kritika

kalifornia.jpg

Az alig 31 éves Damien Chazelle - aki a 2014-es (3 Oscart bezsebelt) Whiplash megrendezésével egyszer már beírta magát a filmtörténelembe - szép és elvarázsoló filmmel lepte meg a mozirajongókat az év legutolsó napjaiban. A "La La Land" egy valóságos csoda elsősorban azért, mert egy szimpla sztorival egy új világot nyit meg előttünk. Egy olyan világot, melynek egyszerűségében naivitásában és zenei hangulatában úgy merülhetünk el, mint egy kellemes és különleges álomban. Bár Ryan Gosling nevéről legtöbbünknek a Szerelmünk lapjai ugrik be, Emma Stone pedig a Birdman -ben nyújtott alakításáért ragadt a memóriánkban a Kaliforniai álom után valószínűleg mindketten erről a moziról lesznek leginkább emlékezetesek. A rendező ügyesen jeleníti meg az 50-es évek Kaliforniáját, a jazz klubok füstös helyszíneit és a filmvilág után áhítozó kisemberek gondolatiságát. A történetben két egyszerű fiatal, egy jazz zongorista és egy színészi pálya után vágyakozó kávéházi pincérnő hétköznapi sztoriját kísérhetjük nyomon musical formájában, megkapó kivitelben. Listánkon 8,2 ponttal lett dobogós.

2. Éjszakai ragadozók

kritika

ejszakai_ragadozok.jpg

Tom Ford az év egyik leginkább vegyes fogadtatású és egyben legegyedibb filmjével, a dramatikus pszichothrillerként is aposztrofálható Éjszakai ragadozókkal alaposan meglepte a filmvilágot. Szinte senki nem számított arra, hogy egy második filmjét készítő - korábban inkább divattervezéssel foglalkozó - kezdő rendező ilyen szintű alkotással rukkoljon elő. Pedig ez történt. A film elképesztően sokrétű és mélységű konfliktusaival olyan kérdéseket boncolgat, melyekhez tapasztaltabb filmesek sem tudtak ennyi érzékletességgel hozzányúlni. Amy Adams újra hihetetlent alakít és Jake Gyllenhaal is újra beírja nevét a legtehetségesebb 30-as színészek közé. A történet felnőttként kezeli a nézőt és inkább gondolatokat ébreszt, mintsem szánkba rágná a megfejtésre szoruló kérdéseket. Hogy mit gondolunk a nemi szerepekről, a párkapcsolatokról, a múlttal való szembenézésről és a kiüresedésről ránk van bízva. A rendező "csupán" a elmélyedés atmoszféráját teremti meg számunkra 117 percben, megdöbbentő szuggesztivitással.

1. Mielőtt megismertelek -  Me Before You

kritika mielott_megismertelek.jpg

Talán meglepőnek és egyedinek számít, hogy nálunk éppen ez a film az első - annyi remek idei alkotás között - de ha az emberi érzések mélységét és valódiságát tesszük mérlegre, akkor véleményünk szerint ez a film adja a legtöbbet a nézőnek. Felkavaró, az élet és halál kérdéseit boncolgató, szerelmet, humort, drámát, romantikát és jóságot közvetítő, megható történet Thea Sharrock rendezésében. A főszereplők, Emilia Clarke és Sam Claflin óriásit alakítanak, sztorijuk és játékuk mélyen elgondolkodtatja az embert, mindarról, amit fontosnak hisz életében. Bár a film fogadtatása vegyes volt és sokan az egyszerű romantikus alkotások közé sorolták, valójában sokkal többet adott nekünk, mint előzetesen gondoltuk volna. Értékelésünk 8,5 pont, mely az idei filmek közt a legmagasabb. Listánk első helyére tettük, vállalva döntésünket. 

Nos, ennyi a lista. Kimaradt a Rendes fickók, A nagy dobás és a Toni Erdmann mert ezek nálunk nem ütik meg azt a szintet, hogy az első 10 -be kerüljenek. (A rendes fickókat minden jópofasága ellenére is legfeljebb zsenge közepesnek érezzük. Kritikánkban bővebben.) Viszont úgy gondoljuk listánk 10 filmje vállalható. De várjuk véleményeiteket! 

Mindenkinek jó pihenést kívánunk az év végi szabadság idejére és Sikerekben Gazdag Boldog Új Esztendőt!

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebook -on is!

filmworlds_logo.jpg

2016.12.26.(12:19)

A hét mesterlövész - Magnificent Seven (2016) [39.]

Aki a western műfaj kedvelője, annak szinte kikerülhetetlen film John Sturges 1960-as alkotása, az eredeti "Hét mesterlövész". Emlékszem először még kisgyermekként láttam és maga a sztori nagyon megfogott. Hét kemény rosszfiú, akik életükben először (és néhányan utoljára) valami jót is akarnak tenni, mielőtt Isten ítélőszéke elé kerülnek. Yul Brynner, Steve McQueen és Charles Bronson fantasztikus mozija nagy filmélményt nyújtott akkoriban.

Tovább

Vaksötét - egy ütős horror [37.]

A Vaksötét (Don't Breathe) az idei év nagy horror meglepetése lett Fede Alvarez rendezésében. Bár itt tegyük hozzá: annak dacára, hogy az IMDb és a Rotten is horrornak tekintik, a film inkább egy kőkemény thrillernek felel meg. De akár horror, akár thriller a 2016-os év egyik legjobb "kemény-filmje" lett, az "Amikor kialszik a fény" mellett.

Tovább

A filmtörténet legszexibb jelenetei

A Filmtörténet utolsó fél évszázadának nagy szexikonjai közé tartozott például Claudia Cardinale, Ursula Andress, Ann Margret, Faye Dunaway, Rosanna Arquette, Rebecca de Mornay, Kim Basinger, Jane Fonda, Jennifer Connelly, Michelle Pfeiffer, Sharon Stone, Melanie Griffith, Jessis Alba és még sorolhatnánk. Filmes "nagyjeleneteik" híressé és emlékezetessé tettek egy-egy alkotást,

Tovább