Lone Wolf kritika
Óriási várakozás előzte meg Christopher Nolan legújabb filmjét, a Tenet című akció-thrillert. A hazai mozikban jelenleg is futó különleges alkotás kicsit science fiction is, az alaptörténetben markánsan megjelenő "invertálás" és "entrópia" illetve "időugrás" fogalmak képbe hozásával. Ezek nem csupán kiegészítik, de alapjaiban határozzák meg a cselekményt, mondhatni ezek körül forog minden. Ha különválasztjuk az említett képtelenségeket fogalmakat és a dramaturgiát, akkor két külön síkon elemezhetjük a Nolan művét: részint filmként (a rendezés, színészi játék és látványelemek vizsgálatával) és külön a zavaros alaphelyzet értékelésével. Érdemes az előbbivel kezdeni.
A Tenet egy pörgős rendezésű akcióorgia, melyben egy világ megmentését célzó, rejtélyekkel teli nyomozás zajlik, amit időnként akciódús bevetések - betörések, verekedések, lövöldözős összecsapások - szakítanak meg. A központi karakternek (Nolan tudja miért) végig nem derül ki a neve, egyszerűen "The Protagonist" -ként (főszereplőként) emlegetnek a plakátok és filmes oldalak is, de a figura alakítóját természetesen ismerjük: ő John David Washington, Denzel Washington 36 éves fia. A filmben szembeni várakozások nagy részben hozzá kötődnek: ugyanis bár nem ez az első szerepe, a széles nagyközönség most találkozik vele először. Én magam sem ismertem a színészt korábban, de (később kifejtve alakításáról kialakult véleményemet) annyit már most elárulok, hogy szerintem a legkevésbé sem hasonlít apjára és sajnos a Denzel Washingtonra jellemző különleges és markáns kisugárzás is hiányzik belőle.
kép forrása: people.com
A filmben ő kezdi el felgöngyölíteni azt a furcsaságokkal teli ügyet, mely a Föld elpusztításával fenyeget. Legfőbb ellenfele az Oroszországban született és nevelkedett, de onnan emigrált és külföldön mesés vagyont szerzett Andrei Sator, akit Kenneth Branagh alakít. Az öntörvényű Sator mostohán bánik feleségével, Kat -tel, akinek megformálója a filmben a közel 190 centis Elizabeth Debicki. A megfélemlített nő a nyomozást vezető John David Washington segítőjévé válik, összefogva az akciócsoporttal, hogy együttesen akadályozzák meg férjét szörnyű terve megvalósításában. Fontos tagja még a csapatnak Neil (Robert Pattinson), aki tapasztalt ügynökként Washington legfontosabb embere és Rohan (Anthony Molinari), aki a katonai akciók vezetője.
Csakhogy Sator kiiktatása nem túl egyszerű, mert valamiféle jövőből származó segítséget kap: egy olyan technológiát, mely a tárgyak entrópiájára és az invertálásra épül. Ezzel a módszerrel képes időbeli ugrásokra és arra is, hogy az atomhatalmak tömegpusztító fegyvereiből egy minden eddiginél pusztítóbb új bombát készítsen. A főhősök legfőbb feladata ENNEK megtalálása és Sator megölése. (Zárójelben jegyezném meg: Sator motivációjával azért adós marad Nolan, hiszen csak annyit tudat velünk a forgatókönyv, hogy a férfi rákos így a "ha én elveszek, vesszen mindenki más is" elve minden magyarázat világpusztító terveire.)
forrás: express.co.uk
És most röviden a dolog science-fiction részéről: teljesen zavaros az egész. Nem tudni hogyan működik, mitől működik, mi a lényege, hogyan használható, csak az, hogy halálos és hogy egy szerkezettel bárki "átmehet" inverz "üzemmódba". Csak egy átfordító gép kell hozzá és utána egy oxigénmaszk, speciális levegővel, mert hogy inverz módban nem tudunk normál levegőt belélegezni. (WTF??) Így a film második felében inverz módba átváltó John David Washington és csapata végig maszkban akciózik a zárójelenetig. Ez a bizonyos rejtélyes "inverz mód" persze rengeteg látványos és szürreális képi beállítást ad a nézőknek: fordítva szálló madaraktól, a hátrafelé száguldozó autókon keresztül egészen a pisztolycsőbe visszaérkező golyókig. Valahogy nem vehető komolyan a dolog (legalábbis nekem nem sikerült hihetőnek látni).
forrás: see-mag.fr
A rengeteg akciót speciális hangeffektek kísérik végig a film alatt. Bár Nolantól megszokhattuk már a hang-hatások túltolt dömpingjét (pl.: Dunkirk című filmben), ezúttal eltalálta a megfelelő adagolást és a Tenetben tényleg a feszültségfokozást szolgálják a különböző audio technikák. Ami az alakításokat illeti: John David Washington mérsékelt sikerű játékot mutat: nagyjából ugyanazzal az arccal tolja végig a 150 percet. Apropo játékidő: nagyon elnyújtott ez a két és fél óra, ami a rengeteg felesleges "üresjáratnak" értelmetlen jelenetnek köszönhető, simán belefért volna 110 percbe is.
A szereplők közül senkit nem lehet kiemelni, sajnos még a tapasztalt, öreg színészek sem nagyon remekelnek, mint az egyetlen jelenetet játszó Michael Caine, vagy a főgonosz szerepében gyűlölködő és folyton dührohamokat kapó Kenneth Branagh. Azért néhány pozitívumot is megemlítenék (a már szóba hozott hangeffektek mellett): egy-két akciójelenet ugyanis egészen izgalmasra és látványosra sikeredett: mint a legelső 15 perces nyitó scene (a kijevi opera ostromával), vagy John David Washington egyetlen nagyobb verekedési jelenete egyszerre több ellenféllel egy konyhában, illetve egy indiai toronyház megmászása a film közepénél.
A Tenettel a legnagyobb probléma nem a színészek alacsony színvonalú játéka (egy akciófilmnél ez egyébként sem prioritás, csak inkább bosszantó, egy "A" kategóriás filmnél), hanem a zavaros katyvasz-sztori, melyből hiányzik az eredetiség, a hitelesség és a fantázia. Ironikus, hogy Nolan legjobb dobása a 2010-es "Eredet" - mellyel egyébként sokan állítják párhuzamba a Tenetet - valóban "eredeti" történet. Egyszer nézős tehát Nolan legújabb dobása, de kétséges, hogy megér e egy mozijegyet. Értékelésem: 50%
Alapsztori: 40%, rendezés: 50%, színészek: 55%, látványvilág: 50%
Köszönjük, hogy elolvastad! Ha tetszett, várunk FB oldalunkon is!
2020.08.29.14:55